GUARDIAN : BAB AKHIR BAHAGIA DI SISIMU


“Ye, Ryuu anak Rina dan ….,”kata Rina. “Kotaru,”sambung Rina. Kotaru terkejut. Jadi surat kiriman dia terima dari Rina, perempuan yang dia pernah lukakan hati untuk seketikanya. “Ye, Ryuu anak saya dan awakk, kotaru,”tegas Rina. “Tapi…ketika itu bukan Kotaru saja tapi…,”kata Allan. Kotaru terkejut mendengar luahan Allan. “Kau pun pernah bersama dengan dia dan aku tak tahu,”kata Kotaru sambil renung Ryuu. Masing-masing terkejut. Ruyi tersenyum sinis melihat wajah mereka. Yuki sedari kelakuan dan riak wajah Ruyi. Yuki mula syak sesuatu yang berlaku di antara Ruyi dan Rina.
******************Sebelum Kelahiran Ryuu**************

“Rina,”kata Ruyi seketika bila melihat Rina di hadapan rumahnya. “Ruyi, tolong rina,”jawab Rina. Ruyi sepupu Rina mengetahui segala cerita tentang persahabatan dan pencintaan Rina. “Apa?,”jerit Ruyi bila mengetahui Rina hamil lima bulan. “Rina tak sanggup nak berhadapan dengan semua nie,”jawab Rina. “Siapa yang bertanggungjawab dengan semua nie Rina,”tegas Ruyi. Ruyi begitu sayangkan Rina dan berjanji akn membantu Rina sebaik mungkin.
Setelah lahirnya Ryuu, Ruyi mendesak Rina untuk memberi Ryuu di tangan orang yang bertanggungjawab. “Tapi,”balas Rina. “Ini alamatnya, dan tolongla Rina, sampai bila budak nie nk hidup tanpa ayahnya. Biar Ayahnya bertanggungjawab atas kelahirannya, Jgn risau pasal keselamatan budak nie. Ruyi tahu mereka boleh jaga si kecil nie,”jawab Ruyi.

*******************Kembali ke masa Ryuu di tempatkn di wad****************

Yuki mula mengesyaki sesuatu. Di saat Ruyi keluar dari bilik wad tersebut, Yuki menarik tangan Ruyi dan membawa ke tangga kecemasan. “Aduhh sakitla Dr Yuki,”jawab Ruyi dan memegang pergelangannya di saat tangannya di lepaskan. “Cerita dengan yuki sekarang kenapa Rina boleh berada dengan Ruyi,” kata Yuki sambil melepaskan pergelangan tangan Ruyi. Ruyi hanya merenung Yuki tanpa bersuara. “Jawabla!,”tegas Yuki. Mata Ruyi memejam seketika. Yuki mengusap kepalanya sendiri seakan-akan kusut dengan situasi yang berlaku. Mata Yuki menjeling melihat Ruyi seketika matanya terbeliak melihat airmata menitis. “Ru…,”kata Yuki. Untuk seketika Ruyi mengelap matanya dan airmata masih mengalir, “Ruyii kenapa nie,”jawab Yuki. “Ru…,”kedengaran suaranya sendu menahan diri dari menjerit ketangisan. Yuki menyambut baik pelukan Ruyii sehingga Ruyi sedia untuk menceritakan segalanya.

“Rina,”kedengaran suara Kotaru memanggil Rina di saat Rina menghampiri Ryuu. Ryuu kelihatan begitu senang melihat Rina. Seakan-akan dia mengenali siapa perempuan di hadapannya. Rina senyum melihat Ryuu seakan-akan menerima kehadirannya. Di saat itu, tangan rina di capai dari memegang Ryuu, Kotaru membawa Rina keluar dari bilik tersebut dan ingin mendengar kembali cerita dan kata-kata yang di keluarkan dari mulut Rina. “Kota,”panggil Rina kepada Kotaru. Melihat Kotaru tidak mengendahkan panggilannya. Allan di saat itu tergamam bila mendengar kata-kata yang di keluarkan dari mulut Rina berkaitan siapakan Ryuu. 

Cafétaria berdekatan dengan Hospital di mana Ryuu di tempatkan.

“Jadi, disebabkan itu ke Ruyi memaksa Rina melepaskn Ryuu ke tangan kami,”jawab Yuki. Ruyi mengangguk. “Dah tahap berapa kanser Rina,”jawab Yuki. “Kanser itu baru saja di ketahui sudah tahap kritikal,”jawab Ruyi menahan airmata dari terus mengalir. “Kanser Tumor Otak kalau di buat operation berkemungkinan besar risikonya untuk hidup tak lama. Lagi-lagi tahap kritikal,”jawab Ruyi. Yuki yang mendengar segala ceritanya mengusap kepala Ruyi. “Maafkan Yuki,”kata Yuki. Melihat cincin di tangan Ruyi, dia tergamam seketika., dia mencapai jari jemari Ruyi sambil mencium tapak tangan Ruyi. Ruyi ketika itu tergamam melihat tindakan Yuki. “Tq sbb menyarung cincin nie,”kata Yuki. Ruyi mengusap kepala Yuki.

“Kotaru, sakit,”kata Rina sambil menarik tangannya. Kotaru melepaskan tangan Rina tanpa memandang Rina. Rina mengusap pergelangan tangannya. “Rina,”kata Kotaru tanpa memandang wajah Rina. “Kenapa baru sekarang,”jawab Kotaru. “Kenapa baru datang setelah sekian lama menghilang?,”sambung Kotaruu lgi. “KENAPA?!,”jerit Kotaru. Rina terkejut dan terduduk di bangku. “Jawab Rina,”kata Kotaru. “Rina datang kerana Rina rindu pada semua dan Rina datang untuk menjaga Ryuu kembali, Ye Ryuu anak kita,”balas Rina. “Anak kita atau anak rina dan allan,”jawab Kotaru. “Kotaru pandang rina,”panggil Rina. Kotaru masih menoleh ke tempat lain tanpa mengendahkan panggilan Rina. “Rina minta maaf, tapi Ryuu mmg anak kita, dan maafkan Rina baru sekarang rina dtng dan mengemukakan semua kenyataan nie sekarang,”kata Rina sambil menahan sakit yang dia alami. Kotaru masih diam membisu, dia merenung dan untuk seketika dia menoleh memandang Rina dan terbaring di bangku tersebut dengan muka yang pucat lesu. “Riinna,”kata Kotaru sambil mengejut Rina. Tapi Rina tidak sedar dan begitu lemah  untuk membuka mata mahupun menyahut panggilan Kotaru.

“Bawa pesakit ke wad kecemasan dengan segera,”jerit Doktor yang bertugas. “Rina,”jerit Ruyi di saat menerima berita, “Ruyi, kenapa dengan Rina,”jawab Kotaru ssambil menarik lengan Ruyi. “Jawab persoalan aku Ruyi,”jeriit Kotaru. “Kotaru,”panggil Yuki sambil menenangkn situasi. “ Rina menghidap penyakit Kanser Tumor Otak tahap kritikal dan berkemungkinan risiko untuk dia hidup tak lama,”jawab Yuki. Allan yang baruu saja datang bersama dengan Kai dan Hayato terkejut mendengar kata-kata yang di kluarkan dari mulut Yuki. Kotaru terduduk dan masih cuba menenangkan perasaan di hatinya untuk menerima situasi yang berlaku. Ryuu datang sambil mengusap kepala Kotaru, Kotaru mengangkat kepalanya sambil melihat RYuu, seketika matanya mengalir air mata dan terus memeluk Ryuu. Ryuu di saat itu menerima pelukan Kotaru hanya memanggil nama Kotaru dan tidak mengerti situasi yang berlaku.

Bilik Kecemasan sunyi sepi, kotaru masih cuba menerima situasi di sekeliling. Kata-kata doktor yang merawat Rina terbayang di telinganya, “Pesakit buat masa ini tidak sedar diri dan mungkin kita perlu berserah pada tuhan,”kata Doktor tersebut. Masa demi masa, waktu berselang hari. Dari Pagi menemui siang sehingga berlarutan ke malam. Rina masih tidak sedar diri. Lain yang berlaku di rumah Ruyi, Ryuu telah discharge dari wad, hampir seminggu dia di jaga oleh Ruyi. Ryuu meronta menangis inginkan Kotaru. Yuki datang ke rumah menemui Ruyi setelah menerima berita Ryuu menangis dan meronta menyebut nama Kotaru sepanjang masa, Ryuu di saat di belai menyedari Yuki telah berada di pintu rumah Ruyi, “ Yuci, Ryuu nak Kota,”laung Ryuu sambil menyebut Kotaru. Yuki melihat Ryuu dalam tangisan terus memeluk Ryuu dan mendukung Ryuu untuk tenangkan diri Ryuu. Ruyi seketika itu tidak dapat menahan sebak, melihat Ryuu yang bakal kehilangan ibu dan ayahnya Kotaru hilang entah kemana setelah Rina terlantar di atas tilam. Ryuu memeluk Yuki di saat dirinya di dalam pelukan Yuki sambil matanya mengalir. Usia yang masih kecil tidak kenal erti hidup, di besar oleh sekumpulan Lelaki di sekelilingnya, dan orang yang dia rapat dn sayang tiada di sisinya setelah pulang ke rumah Allan.

Allan tiap masa datang menziarahi Rina. Mengusap kepala Rina dan sentiasa mencerita situasi yang berlaku di sekelilingnya. Hayato datang membawa bekalan untuk Allan. “Kau seharian di sini, aku bawakan makanan untuk kau,”kata Hayato sambil melihat Rina yang tidak sedar. “Kau ada cuba hubungi Kotaru,”jawab Allan. “Masih tak dapat di hubungi, Kai masih mencari di tempat-tempat dia hangout,”balas Hayato. Kai cuba menghubungi rakan-rakan kenalan dan sekerja Kotaru andai mereka mengetahui di mana Kotaru. Allan melihat Rina bertarung nyawa. “Allan, balik la, lihat Ryuu sementara,”jawab Hayato. Allan termenung seketika.

Melihat Ryuu tenang di sisi Yuki, Ruyi datang menghampiri membawa minuman panas, “Minum la dulu,”kata Ruyi. “Terima kasih,”Yuki sambut baik cawan yang di hulur oleh Rina. “Taka pa la, terima kasih sebab datang redakan  Ryuu,”balas Ruyi sambil mengusap kepala Ryuu. Melihat Ryuu tidur dengan teresak-esaknya. Kepala Ryuu di usap dan di belai dengan baik.

Kai datang menemui Allan di saat Allan keluar dari bilik kecemasan. “Allan, aku dah jumpa dia,”kata Kai sambil tersenyum. Allan terus melulu menjumpai Kotaru di tempatnya. Cawan di letak baik di meja, hampir seminggu kotaru membawa diri dr orang sekelilingnya. Gambar di keluarkan dari poket bajunya, “Rina,”mulutnya menyebut nama rina sambil airmatanya tanpa sedar menitis.

Pergerakan Rina di sedari oleh jururawat yang memantaunya, “Dok..Doktor, pesakit dah sedar!,”jerit Jururawat tersebut. Doktor serta merta datang memeriksa.

Yuki menerima panggilan telefon terus keluar dari rumah Ruyi. Ruyi yang ketika itu turut menerima panggilann terkejut, “Yuki, Rina dah sedar,”jerit Ruyi. Yuki ketika itu pusing memandang Ruyi di saat kakinya melangkah keluar dari rumah tersebut, “yu…,”melihat Yuki di pintu rumahnya. Ruyi mengangguk dan memahami situasi tersebut. “Bawa Ryuu dan jumpa Yuki di hospital,”jerit Yuki sambil lari menemui rakan-rakannya yang lain.

Kotaru meneguk air di cawan dan tanpa sedar cawan tersebut telah kosong. Untuk seketika, dia menghulurkan duit dan meminta air untuk di tambah. Bahunya di sapa baik, Kotaru terkedu dan memaling ke belakang, melihat Allan, kai dan hayato tampil di depan matanya. Mereka bertiga masing-masing mengambil tempat di sebelah Kotaru. “Macamana korang boleh tahu aku di sini,”kata Kotaru. “Aku lupa kita pernah lepak di sini ketika kita bujang senang dulu,”jawab Kai. “Lagipun tak  susah bagi kai untuk cari kau juga,”sambung Hayato sambil memesan minuman. Kotaru diam membisu dan terus meneguk minuman, “Berhenti la minum Kota,”kata Allan sambil menahan minuman di cawan Kotaru. “Lepaskan,”jawab Kotaru. “Apa akn berlaku kalua aku tak lepaskan,”sahut Allan. Kotaru dengan pendiriannya terus menarik tangannya dari di pegang oleh Allan. “Kesiankan la Ryuu,”jawab Allan. Kotaru masih diam membisu dan meneguk minuman tersebut. Allan terus merampas cawan tersebut dari tangan Kotaru. Kai dan Hayato tidak mempedulikan situasi tersebut. “Kau tak kesiankan RYuu ke?!!!,”jerit Allan. “Sampai bila kau nk mcmnie?!!!, kau fikir Rina akn sembuh ke?!!!! Kau fikir dengan cara macamnie kau akn dpt ikhtiar mcmna nk rawat Rina?!!!,”jerit Allan. Kotaru terus bangun dan mengusap mukanya “Kau peduli apa pasal aku,”jawab Kotaru sambil memandang Allan. “Tolongla Kota, tolong sedar. Seminggu Rina terlantar, kau tak datang jumpa dia mahupun Ryuu.”kata Allan sambil mendekati Kotaru. “Aku tk peduli dah, dari aku seksa kehilangan dia better aku bawa diri!!!,”jerit Kotaru. Untuk seketika itu, hayunan tangan sampai di muka kotaru. Kotaru jatuh dan memandang ke atas, melihat Yuki yang lari kepenatan terus meluru ke arah Kotaru dan menumbuk muka Kotaru, “Kitorang peduli dan Ryuu memerlukan KAU!!!,”jerit Yuki. Allan,Kai dan Hayato terkejut melihat Yuki seberani begitu memberi tumbukan padu. Kotaru bangun dan terus duduk di kerusi, “Kita dah sama-sama menjaga Ryuu, tak akn tak ada sedikit perasaan sayang, kesian pada Ryuu,”kata Yuki. “Ryuu sepanjang masa mencari dan memanggil nama kau , Kota,”kata Yuki. “Seminggu dia di jaga oleh Ruyi,”kata Yuki lagi. “Dan Rina, dia dah sedar,”kata Yuki lagi. Mata Kotaru terbeliak seketika bila mendengar berita tersebut. Allan memandang Kotaru, “Pergi la jumpa Rina di saat-saat nie,”kata Allan sambil memegang bahu Kotaru. Kotaru bangun dan terus meluru ke pintu café tersebut dan berlari ke hospital. Airmata Kotaru mengalir sepanjang dia lari sambil bibirnya menyebut nama Rina.
Rina masih dalam samar-samar. “Ru.yi,”panggil Rina di saat dia ternampak Ruyi di tepi katilnya. Ruyi datang menyapa sambil membawa Ryuu di dalam pelukannya. Ryuu di letak di sisi Rina dan tangan Rina di capai. “Rina,”airmata Ruyi mengalir tanpa sedar, dia sendiri tidak pasti samada airmata itu gembira atau takut. Rina senyum seketika melihat Ruyi dan Ryuu. Tangan Ryuu di capai, Rina kepenatan dan makin tenat. Ryuu mengusap pipi Rina di saat dia menyedari airmata Rina mengalir. Rina menangis esak, Ruyi tidak dapat menahan sebak melihat situasi tersebut terus membawa dirinya keluar. Kotaru berlari memanggil nama Rina melintasi depan Ruyi. Ruyi melihat Kotaru berlarian melintasi terus terduduk menekup mukanya. Rina menyedari namanya di panggil terus melihat di sisi pintu tersebut. Kotaru meluru ke arah Rina dan berhenti seketika melihat Rina di depannya. “Ri..na,”kata Kotaru sambil mendekati ke sisi katil Rina. “Ma..aafkan Kota,”sambung Kotaru. Rina senyum sambil airmatanya masih mengalir di pipi. Tangannya di hulurkan kea rah Kotaru. Kotaru menyambut tangan tersebut sambil mencium tangan Rina, tidak dapat menahan perasaan tersebut dia terus memeluk Rina. Ryuu yang berada di sisi Rina mengusap kepala Kotaru. Kotaru memgang tangan Ryuu di kepalanya, kepalanya di angkat dan terus mencium tangan si kecil. “Maafkan Kota,Ryuu,”kata Kotaru sambil memeluk Ryuu. Ryuu tanpa sedar dia menangis bila melihat Kotaru di depannya. Rina senyum melihat dua beranak di depannya. Rakan-rakan yang lain datang dan melihat situasi yang berlaku. Ruyi yang masih dalam tangisan di sapa baik oleh Yuki. Yuki mengusap kepala Ruyi supaya dia tenang dan menerima situasi tersebut. Rina mencapai tangan Kotaru dan Ryuu, matanya berlinangan dengan airmata, “Terima Kasih,”kata Rina dengan lemah. Rina menarik nafas, “Ja…gala Ryu..uu dengan baik seperti selalu,”balas Rina. Kotaru memanggil Rina menyebut nama Rina. Pendengarannya sayu matanya kabur, mesin di sisinya menampilkan signal yang lemah, Kotaru jerit memanggil doktor. Ryuu di dalam pelukannya di beri pada Allan. Allan menyambut baik dan melihat Rina dalam pertarungan. Dia terus undur sambil dukung Ryuu, Ryuu jerit memanggil Kotaru, Kai dan Hayato menarik Kotaru bila melihat Kotaru cuba menyedarkan Rina. Doktor meluru masuk dan memeriksa Rina, Jururawat masuk membawa bantuan. Ruyi cuba meluru masuk tapi di haling oleh Yuki. Hampir beberapa minit, doktor tidak Berjaya menyelamatkan nyawa Rina, Ruyi terduduk, Kotaru mendekati ke katil Rina dan menyelak selimut yang menutupi tubuh Rina. Wajah tenang Rina menjadi tatapannya. Untuk seketika airmata jatuh dan Kotaru terus memeluk tubuh rina. Allan dan sahabat yang lain tunduk simpati. Ruyi menangis esak dalam pelukan Yuki. Ryuu berjalan pelahan mendekati Kotaru. Kaki seluar Kotaru di Tarik dan memanggil Kotaru, “Kota,”panggil Ryuu. Kotaru menyedari terus melihat Ryuu dan memeluk Ryuu serta merta. “angan nangis,Ryuu kn ada,”Ryuu mengusap kepala Kotaru. Kotaru memeluk erat tubuh Ryuu.

‘Selamat tinggal sayang, bahagiala dirimu di sisinya,’kata-kata terakhir dari isi hati Kotaru di saat keranda Rina di kebumikan. “Kota,”panggil Ryuu. “Iye sayang,”balas Kotaru. “apar,”jawab Ryuu. Kotaru senyum melihat Ryuu. Dia mencapai tangan Ryuu dan berjalan bersama. Sahabat-sahabatnya menanti sambil melambai tangan memanggil Kotaru dari jauh.  ‘ Terima Kasih kerana hadirkan insan di dalam kehidupan kami mengantikan dirimu sayang, moga kita ketemui di sana. Rina, ketahuila Kotaru dan Ryuu akn sentiasa mengingati dirimu sayang,’

The end.




Comments

Popular Posts