Philophobia 1

Philophobia 1

" maaf," kedengaran suara garau. Melihat lelaki itu meninggalkan seorang perempuan yang terpingga2. Tanpa sedar airmatanya jatuh. Melihat dia hampir menangis dan bakal menjadi tontonan umum di situ membuat seseorang menghalang pandangan dia dari menjadi tontonan umum. 'ehhh,' bisik hatinya bila melihat pandangan matanya di halang tubuh yang dia sendiri tidak kenali. "menangis la sepuas hati. Saya halang awak dari di lihat orang ramai,"kata si pemilik tubuh tersebut. Sewenang-wenangnya, tubuh tersebut menjadi tempat dia melepaskan luahan. Bahunya di usap sebagai tanda supaya dirinya tenang.

Baju yang hampir mendedahkan tubuhnya kerana hujan ketika saat dia menangis menjadikan pandangan rakyat di situ tertumpu padanya. Serta merta si penyelamat memberi jaketnya kepada Sakura. Sakura mengangguk tanda dia berterima kasih. Kepalanya di usap.Sampai di station keretapi, mereka membawa haluan masing. Tanpa sedar jaket yg tersarung di tubuh sakura membawa kepada permulaan cerita baru dalam hidup sakura.

Kediaman Satoshi

Pintu di buka dari luar. Kaki menjejak masuk ke dalam rumah. "cik muda?," kata pembantu rumah yang terkejut melihat cik mudanya kebasahan. "Cik anne, bawakan tuala utk cik muda,"balas Puan Satoshi bila melihat satu2nya anak perempuannya kebasahan. "maaf ibu, saya balik dalam keadaan basah. Kat bandar tadi hujan sesangat dan saya lupa bawa payung sebelum hujan,"kata Sacchi sambil ibunya membantu mengeringkan kepala Sacchi yang kebasahan. Melihat Sacchi yang sentiasa tersenyum cukup membuat Puan Satoshi tidak kesampaian memarahinya. "tak mengapa, naik ke bilik, kemaskan diri dan mandi bila tab mandi telah di sediakan. Nnti ibu pesankan pada cik anne utk sediakan tab mandi utk sacchi mandi,"balas Puan Satoshi sambil mengarah pembantu rumah tersebut. Sacchi mengangguk. Mengenang kembali perkara sebab dia basah sebegitu membuat dia tertanya2, adakah mereka akn ketemu lagi?

Keesokan paginya, Kediaman Katsuki
Selesai sudah sarapan. Kakinya di sarung kasut dan terus melangkah keluar. "pergi dulu,"jerit Sakura. Belum sempat dia berlari, Puan Katsuki memanggil namanya, "Sakura, bento tertinggal,"jerit ibunya. Melihat ibunya melambai2 di luar rumah serta merta dia melambai tangan dan membalas, "Tak apa, Sakura dah lambat ke sekolah. Simpan untuk makan malam nnti,"jerit sakura sambil berlari. Melihat anak perempuannya berlari sambil tersenyum membuat hatinya tercuit. Mengimbas kembali keadaannya semalam, dia tidak mahu Puan Katsuki ketahui kejadian semalam. Serta merta dia melakonkan dirinya okay.

Station keretapi X

"ketibaan tren akn tiba dalam 1minit. Sila berdiri di luar garisan kuning demi keselamatan anda,"kedengaran suara lembut pemilik pengumuman tadi di sebalik speaker. Saat tren tiba, sakura terus memasuk dan mendapatkan tempat duduk. Melihat jam dan melihat map di mana lokasi tempat dia belajar sebagai Pelajar Tahun 1 di sekolah menengah tinggi Z. 'satu station lagi,'bisik hatinya. Tiba2 bahunya terasa berat seketika. Melihat kepala yang tersandar di bahu, dan melihat pakaian yang di sarung oleh pemilik sandar tersebut, lain tak bukan pelajar satu sekolah dengan dia. Sakura menolak sedikit Kepala tersebut utk keselesaannya. Tertiba pelajar itu tersedar dari tidur. "maafkan saya,"kata pelajar tersebut. "tak mengapa,"balas sakura. 'ohhh perempuan rupanya. Melihat wajahnya dan rambutnya seakan lelaki sahaja membuat aku terkejut,'bisik hatinya.
Terasa dirinya di pandang.  Sacchi menjeling melihat pandangan tersebut. Seketika itu dia terasa seperti mengenali gadis yang memandangnya. 'ehhh!,'jerit hatinya. 'ini gadis semalam,'bisik hatinya terus memandang ke tempat lain.

"Station Z, station Z," kata laungan tersebut. Sakura bangun dan Sacchi turut bangun keluar dari gerabak tersebut. Melihat kelincahan sakura tersebut, ckup mencuitkan hati Sacchi. 'kejadian semalam dgn hari ini. Jauh sekali,'bisik hatinya sambil mengekori Sakura dari belakang.

Sekolah Menengah Tinggi Z

'Majlis suai kenal tahun 1' terdampar banner di pintu masuk sekolah tersebut. Sakura berhenti sebelum jejak kaki ke sekolah tersebut. Kini dia nekad utk mulakan hidup baru dan belajar. Tiada lagi ungkapan fall in love . Sacchi menguap sambil berjalan dan matanya tertumpu melihat Sakura mengemaskan diri. Bibirnya tersenyum sambil lalu melepasi sakura. Matanya lirik melihat Sakura yang berkhayal entah kemana. Seketika itu mata mereka bertembung, Sakura malu sendiri. Sacchi terus ketawa kecil bila melihat Sakura tunduk malu dan memasuki gerbang pintu sekolah tersebut. "Sachii,"kedengaran sahutan namanya di panggil. Sachii paling ke arah panggilan tersebut. Melihat rakan karibnya berlari anak mendapatkan sachii. "oiiit,"balas Sachii. Sakura yang melihat aksi mesra di depannya mampu tunduk sahaja dan berlalu melepasi Sachii.

Melihat sakura lalu di sebelahnya membuat sachii terhenti senyum apabila melihat reaksi sakura tidak seceria tadi. "woii,kau dgr tak aku cakap apa nie,"kata kaoru. "iye aku dengar,"kata Sachi sambil melihat Sakura yang berlalu pergi.

Sakura memasuki kelasnya dan mengambil tempatnya selepas mengetahui di mana kelasnya. Manakala Sachii mengambil tempat duduk di tepi tingkap melihat pemandangan. Mengemas dirinya seketika tertiba di tegur oleh seseorang yang dia sendiri mengetahui Siapa. "Class Rep," kata Sachii.  " oiii Sachii,"balaS hatori sambil senyum. Mengambil tempat di belakang Sachii. Satu2 rakan baiknya di zaman mereka kenal sejak tadika. Melihat sachii termenung jauh, hatori menegurnya, "termenung jauh nampak. Kalau boleh nak tebus ke langit tujuh," tegur hatori. Sachii terus bersandar ke kerusinya sambil tangannya bermain dengan pen. "aku jumpa dia hatori,"balas Sachii. "siapa dia?,"kata Hatori. "Dia yang kita jumpa sebulan lepas,"sambung sachii. "sekejap aku fikir,"kata Hatori. "owwww, gadis tuu.. Kenapa dgn dia?,"kata Hatori. "Dia kat sekolah ni sebagai junior kita,"balas Sachii sambil membetulkan rambutnya di tiup angin. Melihat sachii di depan matanya. Dia pasti ketahui perasaan sachii. "kau sukakan dia ye,"tegur Hatori. Serta merta Sachii menarik kerusinya ke depan semula sambil menepis tangan Hatori di saat tangan tersebut mengusap kepalanya. "mana mungkin aku suka dia,"balas Sachii dengan muka kemerahan.

'tak mungkin aku suka dia,' bisik hatinya. 'kau suka gadis tu, sachii. If kau menafikan kenapa lau masih mencari dia,'bisik hati hatori sambil tersenyum.

Comments

Popular Posts