Philophobia 12

Philophobia 12

Cahaya menerangi biliknya. Kelihatan sekelilingnya berbeza dengan keadaan biasa. 'Ahhh, aku di hospital,'bisik hatinya sambil mengimbas kembali kejadian dia berendam di tab mandi begitu lama. Mukanya berkerut seketika. 'ehhh,'terkejut melihat sachii lena di sisi tilam. Tangan kirinya di genggam oleh sachii. Sakura tersenyum. Sachii sedar dari tidurnya. Matanya terbeliak melihat sakura sedar dari tidurnya. "Sa...kura,"kata Sachii sambil matanya bersinar. "Bagus la awak dh sedar, seharian awak tidur dan tidak sedar diri,"balas Sachii lagi. "sachii... Terima kasih,"jawab sakura. Sachii melihat sakura yg tunduk, terus dia mendekati sakura dan ddk bersebelahan dgn sakura. Sakura memberi ruang utknya berkongsi tilam. "Tak perlu berterima kasih. Cukup tengok awk tersenyum semula sudah memadai bagi saya,"kata Sachii. Sakura terus merangkul tubuh sachii dan mereka berpelukan di atas tilam. "ehem,"kedengaran batuk kecil. Sachii dan sakura segera melepaskan pelukan tersebut dan nyaris jatuh tpi sasuke dan hatori sempat menarik tgn sachii dn sakura."Berasmara di sini di larang sama sekali,"tegur sasuke. Hatori yang berada di situu melepaskan tangan sachii dan sachii jatuh tersungkul di tepi tilam. Sachii bangun dan terus menunjukkan muka yang marah. "Korg mmg tk boleh tgok aku senang dn sweet2 dgn dia ke?,"kata sachii.  Sasuke tidak ambil peduli, dia ddk di kerusi dan memotong buah utk adknya. Hatori ketawa kecil melayan sachii yg kebudak2kan. Sakura melihat drama di depannya, saat itu dirinya turut sama ketawa. Sasuke yg melihat senyuman dan ketawa di wajah sakura, dia tersenyum. Sachii yg bergaduh dgn hatori terhentii melihat sakura kembali riang. 'Sakura, ini la sakura saya,'bisik hati sachii.

"sakura chan,"kedengaran rintihan tangisan kecil dari rakannya, ame. "Selamat pagi ame,"kata Sakura saat dia meletakkan punggung di kerusi. Matanya terpaku melihat keadaan mejanya. Ame yg berada di situ turut terkejut melihat meja sakura. "Korg ni mmg tkde kerja lain ke?,"jerit Ame melihat rakannya di buli tanpa di ketahui. Ame sama2 mengemas dan mencuci meja sakura. "Tak apa la ame,"jawab sakura. "Sakura,"kata Ame. Sachii dan kaoru kebetulan melalui depan kelas  sakura terdengar suara ame yg lantang. Sachii melihat dari tepi pintu kelihatan wajah yg sama sebelum sakura terlantar di hospital. 'Sakura,'bisik hatinya. "Oiii sachii, kaoru. Cepat sikit. Latihan basketball nk bermula,"tegur jurulatih di situ. Sakura terdengar nama sachii terus berpaling ke pintu yang sebaris dgnnya. Kelihatan susuk tubuh sachii melepasi pintu tersebut bersama rakan sepasukannya. Kelas di teruskan. Sachii meneruskan latihannya namun dia masih terfikir kejadian tadi. "Sachii, bola!,"jerit Rakan sepasukannya. Sachii di saat itu terkejut melihat bola muncull, kaki nya tergelincir saat dia mengelakk. Dia terjatuh terduduk, mukanya berkerut seketika. "capten,"jerit rakan sepasukannya. "Sachii senpai,"jerit junior2 pasukannya. "weyh, kau okay?,"kata kaoru selaku managernya. "Ye aku okay,"kata Sachii. Mukanya menahan sakitt. Melihat tangannya yang kirinya seakan tidak boleh bergerak. "cuma sakit biasa. Kaoru ambilkan spray tahan sakit,"sambung sachii. "Okay latihan di hentikan seketika,"kata jurulatiha tersebut. Sachii cuba mengerakkan bahu kirinya tapi sakit yg teramat sukar utk dia gerakkan tgn kirinya.

"Sakura,"tegur ame. "Jom lunch together,"sambung kata Ame. Sakura tersenyum. Saat itu dia menjenguk luar tingkap melihat sachii sedang mengemas brg. Saat itu mata mereka bertembunf, sachii melambai tgn dan senyum. Sakura membalas senyuman tersebut. "Hatori,"kata sachii saat melihat sakura beredar dr kelas sakura bersama ame. Hatori saat itu sedang menutup bukunya terus memandang sachii. "Dia akn dtg tournament aku nnti. Tapi aku tk dpt main sbb,"kata sachii sambil tunjuk bahu kirinya berbalut mengalami kecederaan yg perlu sembuh. Hatori terdiam dan memandang sakura yg sdg turun dari tangga menuju ke laman di tgh bangunan antara bangunan kelas sakura dan kelas mereka. "jadi? Kau nk putus asa mcm tu je,"kata Hatori. Sachii terus beredar dan hilang dari pandangan hatori. Ruangan bangunan atas menjadi pilihan sachii utk lepas rasa tenang. Stella muncul dan ddk di sebelah sachii yg sdg baring. "Sachii senpai,"kata Stella. Sachii mengenali suara tersebut menyahut panggilannya, "Hye stella,"balas Sachii. "Saya dpt thu dr tea basketball. Sachii tak dpt join tournament atas sbb kecederaan di bahu,"tegur stella sambil melihat langit biru. Sachii mendengar segala percakapan stella. Kebetulan sakura sdg menaiki tangga menuju ke rooftop utk keringkan baju seragam sekolahnya. Sachii bangun dari baringnya dan saat itu stella merapatkan tubuhnya dan sachii tersandar di dinding. Stella membisik di telinganya, "tapi sakura tk tahu tntng kecederaan ni. Betul tk sachi senpai,"kata stella. Sachii terkejut dan menolak bdn stella secara pelahan. Matanya terbeliak seketika melihat sakura sedang menangis merenung ke langitt. 'Sakura, kenapa?,'bisik hatinya. Dia bangun dan berjalan secara pelahan menuju ke sakura. "Sachii senpai, mana awk bila saya perlukan awk?,"tangisan sakura kedengaran sehingga sachii berlari menuju kearahnya tanpa pedulikan stella dan bahunya yg sakit.. "SAKURA!,"jerit sachii. Sakura yg menjerit menangis terlolong terkejut bila sachii berlari dn memeluknya. Kedengaran kepenatannya dan nafasnya saat dekat."Sachii,"kata Sakura. Stella yg berada di situ terasa sakit hati melihat kemesraan mereka. "sakura, kenapa awak menangis. Dan kenapa baju seragam awk basah,"kata Sachii bila ternampak tubuh di sebalik baju uniform sekolahnya. Wajah sachii berubah dan berpaling ke tempat lain.  Sakura yang menyedari terus pusing sambil kedua2 tangannya mengigil kesejukan. Sachii merenung gelagat sakura terus memeluk sakura dari belakang, "Maaf,"kata sachii. "Kenapa?,"balasa sakura. "Maaf sbb buat sakura menangis,"balas sachii lg. "Sachii senpai,"sahut sakura sambil membiarkan pelukan tersebut. Sakura menitis airmata sambil membalas pelukan tersebut. Stella yang melihat dari sisi pintu hanya mampu tersenyum. 'Ye,aku bukan milik dia,'bisik hati Stella.

Waktu balik. Sachii menunggu sakura di loker kasut. Sakura muncul dgn pakaian seragam yg baru. Sakura segan untuk menayang mukanya di depan sachii. Sachii yg menanti di loker milik sakura turut memandang ke tempat lain. Hatori yg kebetulan melalui tempat tersebut keliru dengan reaksi mereka. Stella yg sdg menyarung kasut turut terkeliru dgn reaksi mereka. 'kenapa mereka berdua malu utk bersemuka?,'bisik hati hatori dn stella serentak. Tertiba mata stella bertemu mata hatori sesama sendiri dan terus bergerak laju menuju ke pintu luar. Hatori yg melihat stella bergerak laju mampu tersenyum. 'aduhhh kenapa pula dia berada di situ saat aku usha dorg berdua,'bisik hati stella. Hatorii tersenyum dan akhirnya ketawanya memecah situasi sakura dn sachii. Sachii dan sakura sama2 keluar dari pintu sekolah tersebut dn membiarkan hatori ketawa keseorangan. Dalam perjalanannya mereka ke stesen keretapi, sakura melihat bayang2 di sebelah mereka dan berundur ke belakang sedikit dari sachii. Sachii ketika itu sdg melihat telefonnya dan sdg menaip sesuatu di dalam sns miliknya. Sakura cuba bermain dgn byg2nya serta byg2 milik sachi. Seketika itu wajahnya kemerahan dan tersipu malu, matanya memandang tgn di hdpannya di capai oleh sachii. Sachii beraksii seakan tidak ketahui apa2 sdgkn di saat dia menyimpan telefonnya di dlm poket, dua menyedari sakura di blkngnya dn sdg bermain dgn byg2. Mereka berjalan sambil di pimpin tgn menuju ke stesen keretaapi. Stella yg sdg menantii tren masih menahan malu dan menutup mukanya. Hatori muncul di sebelahnya dan terus meletak sesuatu di tgn stella saat tgn stella di jadikan sebagai tmpt utk sembunyikan mukanya. Stella terkejut dan terus memandang siapa gerangan yg mncul di sebelahnya. 'Hatori senpai,'bisik hatinya. Hatorii senyum dan terus menaiki tren. Saat itu, hatori menarik tgn stella dan pintu tren nyaris tutup. "jauh berkhayal,"tegur hatori. Stella sedar dari khayalannya dan terkjut dia sudah berada dlm dakapan hatori. "Maaf,"kata stella saat dia cuba bergerak dr pintu tren. Hatorii memberi ruang kepada stella utk bergerak, seketika itu dia memandang kearah stella yg masih belum berganjak. "kenapa?,"kata Hatori. "urmmm, skirt saya tersangkut pd pintu tren,"jawab stella. Hatori menahan ketawa. "Seperti kejadian haritu juga yg berlaku,"balas Hatori. Stella terus membulatkan matanya. "baik la, kena tunggu stesen seterusnya agar pintu ni boleh di buka,"kata Hatori. Saat itu, tren melencong dan stella kehilangan kestabilannya, sekelip mata sahaja tgnnya merangkul pinggang hatori. Hatori menyedari situasi tersebut, menahan badannya dari mendekati tubuh stella namun tindakannya tak berjaya apabila penumpang di blkngnya terlanggar dirinya dan bdn hatori menjadi tmpt stella bersandar.  "Maaf,"kata Hatori apabila dia merasai sesuatu. 'Aduhhh, hatori kawal perasaan tuu,'bisik hatinya dan melihat stella kurang selesa.

Comments

Popular Posts