GUARDIAN BAB 3 KESEGARAN SEPERTI MINT


Di luar Pintu kebajikan , Kai dan Hayato menanti. Yuki datang setelah menerima panggilan dari Kotaru. “Ehh, korg tk gerak lagi ke hospital ke,”jawab Yuki. “Kenapa?,”balas Kai dan Hayato. “Kotaru dia nak jaga Ryuu,”jawab Yuki. Yuki yang berkerja sebagai Doktor di Hospital tempat lahirnya Ryuu  bergegas membawa Kai dan Hayato ke sana. Kotaru ketika itu sedang membawa bagasi kecil milik bayi tersebut menuju ke hospital.

Sebelum berlakunya kehadiran Yuki.

PUSAT KEBAJIKAN

Kotaru membawa Ryuu keluar di saat Kai dan Hayato berada di tempat lain. Melihat tiada kelibat dua rakannya di luar pintu Pusat Kebajikan tersebut, Kotaru mengambil keputusan untuk bergerak sendiri ke Hospital.

Di Rumah, melihat Yuki dengan pantasnya membawa kaki melangkah laju keluar. Allan ketika itu sedang menikmati makanan tengah hari tergamam melihat Yuki keluar melulu tanpa memberitahu hala tuju mereka.

Kai dan Hayato ketika itu sedang menikmati makanan tengahari di sebuah kedai terus membawa diri ke Pusat Kebajikan menunggu Kotaru. “Kau ada mesej Kota tak kita berada di kedai?. Bukan apa, kang dia mencari kita pula,”jawab Hayato setelah sejam lebih mereka di kedai makan menunggu Kotaru tapi tiada pula respon mahupun mesej dari Kotaru.

Kotaru telah menaiki tren membawa Ryuu ke Hospital di mana lahirnya Ryuu. Seketika itu, dia menelefon Yuki sebelum keluar dari Pusat Kebajikan, ‘ “Apa?!,”jerit Yuki di sebalik panggilan telefon tersebut. “ Kau nak tgok hantunya Allan tu. Kau bukan tak kenal dia tu, dia mana suka ada penambahan ahli dalam rumahnya lagi-lagi budak kecil. Kau pun tahu betapa antinya dia dengan kanak-kanak. Sedangkan adik-adik dia pun dia tak pernah jaga,” kata Yuki lagi dengan nada kerisauan. “ Habis. Tak akn aku nak biarkan dia kat sana. Aku cuba untuk lepaskan dia. Tapi ryuu, dia sendiri tak lepaskan tangan aku,”balas Kotaru. “Ryuu?,”kata Yuki dalam kekeliruan. “Staff di sana menjumpakan salinan surat dia di lahirkan tpi tidak berdftr dengan nama. Jadi aku namakan dia Ryuu,”jawab Kotaru sambil melihat Ryuu di dalam dakapannya sedang tidur dengan lena. “Baiklah, aku ke Hospital sekarang. Beri aku lokasi di ma..,”Yuki masih belum menghabiskan ayatnya, Kotaru sudah menyebut lokasi hospital tersebut. “Hospital Y, tempat kau bekerja,”balas Kotaru sambil membawa kaki terus melangkah keluar dari Pusat Kebajikan tersebut bersama-sama Ryuu.’

Tren berhenti dari satu stesen ke satu stesen. Tempat ddk di sebelah menjadi tmpt ddk seorg perempuan. Melihat Ryuu yang sudah sedar dari tidurnya. Kotaru tergamam seketika bila Ryuu menangis dan meronta tertiba. Dia keliru dan tidak tahu apa yg perlu di buat. Hayato saja yg mahir dalam menjaga kanak-kanak. Dia begitu menyesal tidak memanggil rakannya sekali. “Maafkan saya,” terluah suara lembut dari mulut si gadis di sebelahannya. Kotaru terus memandang gadis tersebut, ‘melihat dari penampilannya yang agak protocol dan agak kemas, pasti gadis ini seorg pekerja professional,’bisik hatinya. Melihat pandangan yang berkhayal di ganggu oleh panggilan dari si gadis tersebut, dia terus membalas “ Ye, kenapa ye,”jawab Kotaru. “Anak awak menangis, ibunya mana?,” jawab si gadis manis tersebut. “ohhh, ibunya..,”kata Kotaru tanpa arah dan jawapan yang serabut di dalam kepala otaknya. “Tak apalah, berikan dia kepada saya,”jawab lagi si gadis tersebut. “Mungkin dia terganggu dengan bising di sini,”sambil menerima Ryuu di dalam dakapannya. “mungkin,”jawab Kotaru sambil garu kepalanya yang tidak gatal. Melihat Si gadis itu bermain dgn Ryuu, mungkin Ryuu begitu selesa dgn si gadis tersebut. “Siapa nama?,”tegur si gadis tersebut. “Kotaru,”jawab Kotaru. SI gadis tersebut terus ketawa, “Kotaru ke nama awak,”kata Si gadis sambil menyapa Ryuu. “ehh, tak.. itu nama saya bukan nama dia,”balas Kotaru dengan segan silu. Si Gadis tersebut terus tersenyum dan ketawa kecil bila melihat Kotaru kemerahan. “Nama dia Ryuu,”jawab Kotaru sambil membetulkan pemakaian Ryuu di dalam dakapan Si gadis tersebut. “Nama saya Ruyi,”balas si gadis tersebut. “selamat berkenalan,”jawab lagi Ruyi. Seketika itu kedengaran bisikan dan kata-kata yang terkeluar dari mulut-mulut penumpang tersebut. Ruyi dan Kotaru ketika itu sedang melayan Ryuu yang berada di dalam dakapan Ruyi. “Awak perasan tak pemandangan mereka tertumpu pda kita dan menyangkakan kita ibu bapa Ryuu,”kata Kotaru bila melihat situasi tidak selesa berlaku. “Perasan tapi tak salah bagi saya menjadi Ibu nya untuk smentera ini,”jawab Ruyi sambil mengendong Ryuu untuk selesa. “Awak bawa Ryuu kemana?,”kata Ruyi. Sepanjang dalam perjalanan Tren ini, Kotaru masih sukar lgi menerima situasi tapi melihat Ryuu di dalam dakapannya, hatinya sayang utk melepaskan Ryuu even baru hari ini mereka berjumpa. “saya bukan ayah mahupun abg dia,”jawab Kotaru ketika stesen yang dia tuju sudah tiba. Dia melangkah kaki keluar dari tren. Ruyi tergamam mendengar perkataan itu.

HOSPITAL Y, 

di mana Yuki  berkerja dan akn msuk kerja untuk shift malam. “Kau pasti dia datang ke sini ke Yuki,”jawab Hayato. “Dia call aku untuk datang ke sini bersama-sama Ryuu,”balas Yuki sambil memeriksa nama di kaunter pendaftaran. “Kau tahu kemana dia akn pergi bersama-sama RYUUU!,”kata Kai bila terdengar nama Ryuu. “Siapa Ryuu?!,”kata Kai dan Hayato. “ Kotaru bagi namanya Ryuu, kerana dia tiada nama dan sekarang nie aku nak ke klinik ibu dan anak di bahagian sana untuk dapatkan info,”jawab Yuki dengan tegas.

“Jadi, ceritanya, Ryuu nie anak awak or tak?,”jawab Ruyi yang baru dia kenal di dalam tren tersebut. “Tak dan saya tak tahu,”jawab Kotaru sambil membawa diri menuju ke Hospital Y. “Awak nk bawa dia kemana,”jawab Ruyi bila dia menyedari jalan yang mereka tuju merupakan jalan ke Hospital di mana dia juga bekerja di sana. ‘Hospital Y,’bisik hati Ruyi. Ruyi mengekori Kotaru sehingga lah Kotaru hilang dari pandangannya. ‘Lagipun buat apa aku nak masuk campur. Aku Cuma nak tolong dia tenangkan baby tu saja,’bisik hati Ruyi lagi. Di saat kakinya melangkah masuk ke pintu Klinik Ibu dan Anak, terlihat tubuh yang dia cukup kenal, “ Yuki,”tegur Ruyi. “Hah, bagus kau ada,”kata Yuki sambil menarik tangan Ruyi. “sekejap, kemana kau nak bawa aku nie yuki,”jerit Ruyi bila dia di Tarik dan terus membawa ke bilik. “Kelahiran pada 8 Febuari 201X, pada awal pagi mahupun malam. Periksakan untuk aku dari wad salin,”tegas Yuki. “sekejap kenapa kau arah aku mcm kau bos kat sini,”tegur Ruyi. “Lupa ke aku nie senior kau, tolong ye,”jawab Yuki. “Yela-yela,”kata Ruyi dengan geramnya. Menaip tarikh dan waktu, tersusun hampir lima belas(15) bayi di lahirkan di Klinik tersebut dan semuanya telah di daftar sekejap tadi setelah tempoh kelahirannya di seminggu. Mata Yuki terhenti di satu barisan nama yang kosong dan tidak terisi, “Ohhhh, dah jumpa dah,”senyum Yuki. “kenapa kau nak thu,”jawab  Ruyi. Melihat mata Yuki tertumpu pada satu blok kosong di dalam senarai tersebut, “Ohhh yg nie ke. Ibunya keluar sehari selepas bersalin tapi sehingga sekarang tidak terisi lagi maklumat dan mengambil surat kelahiran anaknya,”jawab Ruyi. “Yuki,”terdengar suara yang dia pernah kenal dan mcm pernah dengar.Ruyi angkat muka dari Skrin Komputer dan ternampak Kotaru dan Ryuu di depannya. “Mmg dia di lahirkan di sini,”jawab Yuki. “Kau ada surat dan buku rekod lahir diakan,”jawab Yuki. Kotaru angguk dan membawa keluar, “Mengikut dari surat dan buku ini, dia membuat pantauan di sini dan akn bersalin di sini, bukan akn tapi dah bersalin,”jawab Kotaru. Kotaru terkedu seketika melihat Ruyi di sebelahan Yuki. “ Korang kenal antara satu sama lain ke,”kata Yuki bila perasan Ruyi dan Kotaru berkerut dahi. “Ye kami jumpa di tren,”jawa Kota dan Ruyi. “Kau kan doctor yang sambut kelahirannya. Mesti kau dapat cam siapa ibunya?,”jawab Yuki. “aku sambut kelahiran bayi mmg ye itu tugas aku. Tapi aku tak ingat rupa ibu-ibu mereka,”Jawab Ruyi. Melihat Ryuu di dalam dakapan Kotaru. “Korg nie bawa Ryuu untuk daftar ke mcmna,”jawab Ruyi. “Iyee, dan aku nk buat pemeriksaan ke atasnya termasuk mengambil sampel darahnya dan darah aku untuk sahirkan sebetulnya dia anak aku atau tidak,”jawab Kotaru. “Baik lah,”jawab Ruyi. “aku tolong sbb aku kesiankan Ryuu,”jawab Ruyi setelah mendengar cerita tntng kewujudan Ryuu dri mulut Kotaru ketika mereka di dalam tren.

Pemeriksaan selesai. Nama sudah di daftarkan, “Korg Cuma perlu bawa Ryuu datang sebulan sekali untuk pemantauan selalu,”jawab Ruyi. “Setakat nie dia tak de masalah, kesihatannya terjaga cuma dia akn mudah di jangkiti kerana anti body badan dia tak sekuat kita,”balas Ruyi sambil menyalin pakaian Ryuu. “Lagi satu, baby seusia dia nie perlukan susu ibu,”kata Ruyi sambil mengendong Ryuu yang masih berusia tidak hampir sebulan. Melihat muka-muka lelaki di depannya berkerut. “Susu lembu pun boleh tapi fresh milk,”jawab Ruyi. “susu yg selalu hntar ke rumah,”kata Ruyi lagi. “Tapi elok ke?,”kata Kotaru. “Ye elok,”kata Ruyi. “Mandikan dia dengan air suam supaya dia di biasakan dgn air yg sederhana sebelum kita biasakan dia mandi dengan air sejuk bila usia dah setahun,” balas lagi Ruyi.

Yuki meneruskan kerjanya, manakala Kotaru, Hayato dan Kai membawa diri pulang ke rumah. Dalam perjalanan mereka ke rumah, mereka singgah di sebuah butik yang menjual pakaian  dan kelengkapan baby di situ. “Comel,Hensem, mesti si kecil itu ikt wajahnya,”kata Staff yang bekerja di butik tersebut. Kotaru ketika itu sedang memilih  pakaian dan Ryuu di dalam dakapan Hayato sambal membawa melihat sekeliling. Hayato yang kebetulan lalu di depan staff tersebut hanya mampu senyum dan membawa diri ke kaunter bayaran. Sementara Kai masih melihat kelengkapan penting untuk Ryuu, “Aduhh, keliru pula nak pilih,”ngomel mulut Kai seperti Perempuan. Tertiba kedengaran suara perempuan yg lembut di sisinya, “Maaf, masih baru ke nak terima anak?,”jawab wanita yang hampir baya dengan usianya. “Tak, bukan nak terima tapi dah di terima. Cuma saya masih belum tahu nk pilih mana yang sesuai,”jawab Kai tanpa melihat gadis tersebut. Kotaru yang sudah selesai memilih pakaian untuk Ryuu datang menghampiri Kai bersama-sama Hayato. “Kau masih dalam pro…,”jawab Kotaru dan matanya tertiba menunjukkan tanda terkejut. “RINA,”jawab Kotaru. Rina hanya senyum dan melambai tangannya yang kecil. Kai ketika itu sedang memilih barang turut terkejut.

STARBUCK CAFEE

“Mocca coffee ice, Hot Latte caramel…,”melihat minuman yang mereka order berada di depan mereka tersusun dan di letak kemas. “Maaf kerana lama tak menanyakan khabar u,”jawab Rina. “Taka pa,”balas Kotaru. “Tapi, sekian lama kita tak berjumpa,, last pun setahun yang lepas,”jawab Kotaru. “Ohhh, saya busy lepas tu, Yelah, saya nie busy dengan kerja saya dan belajar saya,”balas Rina sambal melihat Ryuu di dalam troller baby yang baru saja di beli. “Comel,”jawab Rina. “Ohhh, ini……,”kata-kata yang tidak mampu di habiskan oleh Kotaru. “Taka pa, saya faham. Saya tak menunggu awak pun. Saya dah move on dengan life saya,”jawab Rina sambal menikmati air Nescafe Mint. Hayato dan Kai ketika itu hanya mampu diam dan tidak mahu campur tangan dalam urusan mereka. “Siapa nama,”kata Rina sambal bermain manja dengan Ryuu yang sedar dari tidurnya. “Ryuu,”jawab Hayato di saat dia melihat Kotaru hanya memandang Rina dengan muka yang sayu. “Ryuu. Cantik dan manis namanya,”jawab Rina. “Boleh saya untuk dukung dia hanya sementara?,”kata Rina lagi. “Boleh je,”jawab Hayato. Hayato menyiku lengan Kotaru untuk sedar dari khayalannya. Rina di saat dia mendukung Ryuu, dia mula perasan mata Kotaru dari tadi memerhati gelagat dia. Rina memberi ciumana di dahi , di pipi dan dan di hidung Ryuu. Kai di saat untuk memerhati Ryuu begitu selesa di samping Rina berbanding di samping Ruyi. “Wangiinya awak,”jawab Rina. “Segar bau dia,”kata Rina. “Merah pipi awak mcm merah sebuah epal, senyuman awak semanis buah mandarin, bau awak sesegar bau daun mint,”kata Rina kepada Ryuu. Even Ryuu tidak memahami tapi Ryuu agak selesa di sisinya. ‘Mungkinn kerana Rina seorg yg lembut dan tidak sekasar Ruyi. Jadi Ryuu agak selesa dgn dia,’bisik hati Kai. Kotaru masih mengelamun dan menunduk malu bila mengenang di saat mereka pernah bersama dan berpisah tanpa khabr. ‘Aku masih..perlu minta maaf lepas apa yang dah aku buat pd dia, di mana dia pergi selama setahun nie, Rina,’ Bisik hatinya.

Rina melambai tangan dari jauh. Pemandangan Kotaru melihat Rina di depannya hilang bila Rina melintasi jalan bersama sekumpulan manusia. Bayang-bayang Rina hilang bersama di dalam kumpulan tersebut. “Aku perhati kau masih sayang dan rindukan dia,”jawab Hayato. Kotaru trus membawa dirinya berlalu pergi. “Aku tahu kau masih sayangkan dia,”kata Kai sambal menepuk bahu Kotaru. Melihat Ryuu di dalam troller baby. Dia sudah keliru.

“APA!!!!,”jerit Allan bila melihat Ryuu masih di dalam rumahnya. “Aku tak faham nape susah sgt korg nk buat semua kerja nie?,”marah Allan. “Amanah weyh,”jawab Hayato untuk menenangkan Allan. Ryuu yang telah lena setelah selesai di mandikan olehnya terjaga dan menangis. “Nampak. Kau ingat senang nak jaga si kecil nie,”marah Hayato sambal mendukung Ryuu untuk tenangkannya. “Aku tak peduli, korg jaga lah. AKu tak nak libat dalam kerja yg kau buat nie,”kata Allan sambal menuding jari ke Kotaru. “Kerja kau, terhasil budak nie. Entah siapa ibunya. Entah siapa Bapanya?,”bantah Allan sambal keluar dari rumah tersebut.

Bilik di kunci. “Nak, mari lah makan. Sampai bila awak nak muram mcm tu. Baru hari ini mak nmpk kamu selepas sekian lama kamu menghilang,”kata wanita tua sambal ketuk pintu biliknya. Dia terduduk seketika, matanya berlinangan. “Maafkan saya,”kata si gadis.
Mengenang kembali kisah yang lalu, cukup bahagia cukup gembira. Bila tragis tanpa di sedari mengundang kisah buruk di dalam hidupnya. Melihat Kotaru di depannya, merayu untuk teruskan hubungan bersama, merayu sehingga melihat Kotaru membawa diri bersama gadis lain. Terdampar wajah sayu Rina di dalam bayangannya. Matanya terbeliak seketika, Kotaru terjaga dari mimpinya. Kotaru berjalan ke bilik air dan mencuci mukanya. Bayangan Rina di dalam ingatannya segar, melihat wajah Rina yang kemerahan dan senyum. Dia teringat kembali mereka bersama. Kedengaran suara Ryuu menangis, Kotaru menuju ke bilik kecil yang dahulunya bilik simpanan buku-buku belajar mereka. Katil mini yang terletak di tepi tingkap yang kecil, Kotaru mendekati dan mengambil ryuu di sisinya. Ryuu di dodoikan di dalam dakapannya, melabuhkan punggungnya di sisi katil sambil mendodoikan Ryuu yang sedang di susukan botol. Kotaru termenung ke luar tingkap. Malam yang panjang dan sukar untuk dia kembali ke biliknya bila Ryuu masih tidak terlena dari tidur.

Kesegaran bau Ryuu yang sesegar daun mint, cukup melenakan Ryuu dan Kotaru bila mereka bersama-sama tidur dalam bilik kecil tersebut. Nantikan Episod seterusnya BAB 4 : TENANG SETENANG ANGIN . Dimana, Ryuu telah membesar di bawa jagaan Kotaru, Allan masih sukar menerima Ryuu di dalam rumah tersebut, Kewujudan Rina mengubah hidup Ryuu? Ruyi Doktor dan Rakan Yuki mula mendekatkan dirinya dengan kehidupan Kotaru dan Ryuu. Bagaimana Kotaru cuba tenangkan situasi hidupnya setelah Rina megakui kebenaran setelah begitu lama Ryuu di jaga olehnya.

Comments

Popular Posts