RAHSIA

PROLOG

'Untuk apa kau menipu aku?'bisik hati segadis yg mempunyai ketinggian yg cukup sempurna utk dirinya menjadi model. Titisan airmata sudah kering,malahan tiada lagi utknya merasa menangis.'Maafkan daku andai aku membawa diri jauh darimu' bisik lagi isi hatinya.

BAB 1 : PERTEMUAN

Perjalanan masih jauh. Matanya termenung keluar tingkap. Menampakkan pemandangan sawah padi terbentang. Terungkir senyuman di bibirnya. Tren ets dengan kelajuan yang laju membawa penumpang2nya ke destinasi yg di tuju.

"Assalamualaikum,"di beri salam dengan lembutnya. "Waalaikummusalam,"salamnya di jawab. Terdampar tubuh badan yg tinggi dan manis sedap di pandang oleh mata dengan berbaju kurung. "Alhamdulilah,balik juga anak ibu,"kata Puan Iza. " Ibu,"menyambut tangan ibunya yg begitu merindui. "Aza dah makan?,"kata Ibunya. Aza hanya mampu angguk dan memeluk lengan ibunya.
Barangnya di campak ke katil dan dia terus melepaskan badannya yang keletihan ke tilam empuknya. Hanya duduk di dalam ETS dari selatan ke utara. Baru saja ingin melepaskan keletihannya, kedengaran ringtone lagu penyanyi yg dia gemar sekali,  Work it di nyanyikan oleh Rihana. Melihat skrin di telefon Samsung Note miliknya tanpa lengah di terus mengangkat panggilan tersebut. "Hello," kedengaran suara sahaja membuat dia malu-malu. Mereka meneruskan perbualan mereka dengan rancak.

Petang berganti malam. Malam berganti pagi. Matanya masih tidak leka memandang whatsapp yg berlambak di dalam group. " Aril,"namanya di panggil di sebalik pintu biliknya. Melihat pintu biliknya di buka, Aril masih baring dan leka bermain dgn txt. "Org lain bercinta gak, tapi belajar di utamakan juga," balas rakan serumahnya. Aril Pelajar Politeknik di Negeri Utara hanya mampu senyum. Terdampar nama yg tertera ialah QUEEN. Dia terus membalas chat tersebut.

Queen : buat apa?  Tak de aasignment ke?

                                                            Masih melakukan kerja sambil bls txt awak : Aril

Aza melihat text yg di balas oleh KINGnya, cukup buat dia terhibur. Berkenalan hampir enam tahun tapi mereka tidak pernah berjumpa.

BAB 2 : ALASAN.
'Alasan apa lagi yg engkau akan bagi' bisik hatinya.

Aza :kita dah berkawan nak enam tahun tapi kita tak pernah jumpa

                                                          Bukan tak nk tpi saya banyak kerja lah awak: King

Keluhan kedengaran. Aza membawa dirinya ke dapur. ' Cuti dah nak habis, tapi masih tak ada peluang nak jumpa,'keluhan demi keluhan kedengaran.

Berbulan berjam berminit bertahun. Alasan tetap sama. Kalau tak kerja, mamanya, kalau tak mamanya, assignmentnya. Aza memberontak dan membawa diri ke jendela bilik tidurnya. Melihat pemandangan di perkampungannya, dia merindui suasana beriadah. Maka dia membawa diri ke sawah padi bersama kakaknya.

"Termenung jauh, rindukan siapa?,"kata Kakak Sulungnya yang baru sahaja balik dari kedai. "tak ada apa cuma rindu nk riadah kat sini,"balas Aza. "Okay,"jawab Kakaknya dengan spontan. Tanpa membuang masanya dia di biarkan diri melayan perasaan.

Kuliah bakal bermula, sem baru akan tiba. Permulaan bersama rakan sekelas yg always kepoh sentiasa. Melihat Aza membawa diri ke kafeteria. Langkahnya terhenti seketika. Menerima mesej dan panggilan tak terjawab. 'kenapa?,' dia cuba utk menekan kembali panggilan tersebut tapi dirinya tidak membantu."Hello,please jgn letak,"kedengaran suara lelaki. Ye itu Aril, cuba utk mengambil perhatian Aza dn cuba utk mendapat kembali perasaan mereka. "Saya minta maaf, bukan bermaksud saya utk lukakan hti awak,"kata Aril. Aza cuma diam dn tidak memberi jawapan.

Seminggu yang lalu. Aza menemui pelbagai mesej dan status di laman sosial milik Aril. " lagipun, bukan salah saya,"kata Aril lgi. Aza menahan rasa marahnya dan mendengar segala alasannya. "okay,"jawab Aza. "Ya Allah,akhirnya saya dgr suara awak, rindunya saya dgn awak,"kata Aril utk mengambil hati Aza. 'engkau masih dengan alasan yg sama'bisik hati Aza.

BAB 3 : HADIAH

kepulangan Aza ke rumah ibunya selama empat hari saja cukup buat suasana gembira. "Ibu, kak long dh blik,"kata Aza melihat Kak Amalnya membawa beg sambil tersenyum. "Baru sampai ke Aza?,"balas Amal melihat Aza membantu mengangkat begnya. "Aza dari malam semalam dh smpai,"balas Aza sambil melihat kakaknya. "Ehh, abg tak masuk sekali ke?,"jawab Aza melihat Safuan melihat pemandangan sawah padi. "Ohh,abg sibuk tgok pemandangan sini. Dah lama juga tak balik sini jenguk ibu lepas naik kapal,"kata Safuan. "Ahhh abg kau tu.. Bru skrg igt nk blik,"kata Amal sambil menjelir lidah ke Safuan. "Nanti ada yg kata rindu pula kalau tk balik,"kata Aza. Amal terus membawa dirinya masuk ke dalam.

Makanan malam terhidang. Selera besar utk sekeluarga. Lepas kematian Ayahnya, Amal bertanggungjawab menjaga adk2 dn ibunya. Even ibunya bekerja tpi utk mnjga adik2nya tk mencukupi. Aza turut membantu mncri duit tepi. Akmal anak teruna satu2nya telah dpt kerja bagus dan akn bercuti tidak lama. "hari ini org jauh mkn besar,"kata Aza sambil hidangkan lauk. Ketawa adik2nya yg lain. "Amboii, perlii mendalam,"balas Safuan yg bru lepas selesai solat. "Untunglah, istimewa,"kata Amal. "awak pun sama,"sindir Safuan. "dah2, makan,"jawab Puan Iza ketika membawa nasi dari dapur.

Ketika saat mereka makan, kedengaran ketukan pintu di luar. "Tak apa, akmal bukakan,"kata Akmal. "ye cari siapa?," jawab Akmal. Melihat dari jauh , akmal terus jerit nama Aza. Aza tergamam seketika, siapa yg mencari. Dengan kelam kabutnya, dia menyarung saja tdg yg ada. Di saat buka pintu terlihat Aril di depan matanya.

"Jemputla makan,aril,"jawab Puan Iza. Aril segan tapi mahu mengambil lauk di depannya lemah lembut. "Aril datang seorang ke?,"kata Kak Amal sambil menuang minuman untuk tunangnya, Safuan. "Kebetulan, aril ada program kat sini. Aril minta perlepasan dari ketua program untuk melakukan aktiviti bebas. Alang-alang berada di Jitra nie, Aril datang singgah rumah jumpa makcik sekeluarga,"balas Aril. Aza menuangkan air utk Aril. Aril melemparkan senyuman menandakan dia rindu.

"Saf hantar aril balik dulu ye ibu,"jawab safuan sambil mencium tangan Puan Iza. " Hati2 balik tu,"jawab Puan Iza. "Dah sampai call saya,"kata Amal kepada Safuan. "iye,"jawab Safuan sambil mengusap kepala amal yang beralas dengan kain tudung. "iskk,"ngomel Amal.

Keesokan paginya. Aza masih berharap malam semalam adalah mimpi baginya. Aza melihat kembali mesej-mesej di smartphone miliknya. "Terima kasih utk makan malam,"ngomel Aza ketika melihat mesej yang tertera di skrin. "Jadi itu bukan mimpi,"jawab Aza. 'Sekian lamanya kenal, itu ke dia?'bisik hatinya. "Beep!Beep!,"kedengaran mesej satu persatu masuk ke dalam whatsapp. 

BAB 4 : PENEMUAN PERKARA SEBENAR.

Aza terkejut melihat pertemuan yang dia sendiri tidak menyangkakan. Sebulan berlalu, aza memerlukan jawapan. 'Aza percaya arilkan?,'mengimbas kembali mesej-mesej tersebut. Cukup membuat aza terluka.

Comments

Popular Posts