GUARDIAN BAB 2 MANDARIN YANG MANIS

Image result for newborn baby anime

BAB 2 : MANDARIN YANG MANIS

Setahun yg lalu... 

Epal merah jatuh di depan rumah. Berbalut dgn kain berbuah merah, pipi yg merah dan di letak ke dlm bakul seperti buah epal merah. Mengimbau kembali kisah pertemuan mereka bersama ryuu.

"kau pasti bukan anak kau?," jawab hayato lg. Kotaru hnya garu kepala. "lagipun, siapa je perempuan yg kau pernah tidur ketika di universiti dulu?,"balas kai sambil mengendong baby lelaki tersebut. Allan yg kebetulan tgh park motor setelah menerima panggilan dari mereka. Yuki yg bru balik kerja dr shiftnya turut gegas pulang. Melihat baby lelaki yg msih kemerahan, mereka trus membuat laporan.

*****************setahun yang lalu****************

Bakul di letak di depan rumah. Kaki yang mulus dan tangan yang kecil memegang kain yang bercorak buah epal yg merah. Kebetulan epal di selit ke tepi bakul jatuh di depan rumah. Pintu utama di buka, di saat itu, sepasang kaki hampir melangkah keluar. Kedengaran jeritan yang kuat menjerit nama Kotaru. Kotaru terjaga dari tidurnya di saat namanya di sebut.
Kad di tangan di baca ,

Kehadapan Kotaru,
                        Sila jaga anak ini,
                                                   Sekian dari gadis mister.

Kotaru menuruni tangga sambil melihat Kai yg sedang memegang bakul. “Kenapa kau jerit nama aku seperti masalah besar berlaku?,”kata Kotaru. Kotaru terkedu seketika melihat di dalam bakul tersebut merupakan seorang bayi yang masih kemerahan. “Anak siapa?,”jawab Kotaru. “Kau kata anak siapa?,”kata Kai sambil menunjukkan muka merahnya menahan marah. “Baik kau cakap dengan aku, nie anak kau ke tidak?,”balas Kai lagi untuk mendapat jawapannya lagi. “Ehhh!,”kotaru menunjukkan muka terkejutnya sambil melihat kad yang di hulur oleh Kai. “Pagi-pagi dah bising. Kenapa?,”jawab Hayato sambil terkejut melihat bayi didalam dakapan Kai sedang terlena. “kau pasti bukan anak kau, kotaru,”jawab kai. “mana lah aku ingat, dan mana aku tahu?,”jawab Kotaru acuh tak acuh. Hayato mendekati dan melihat si kenit itu dengan terujanya. “Comelnya,”kata Hayato. “Comel tak comellah tapi aku curiga sekarang. Nasib aku tak pijak time nk buang sampah,”jawab Kai. Hayato dengan pantas merampas si kenit tersebut dari tangan Kai, “Kalau ye pun basuh tangan tu,”marah Hayato yang mementingkan kebersihan dan kesihatan.

Yuki kebetulan balik setelah menerima panggilan dari Hayato terkejut melihat situasi rumah. Kedengaran motor berhenti di depan rumah, pintu di buka dengan kuat, melihat allan keletihan lepas mendengar khabar yang berlaku di rumah. Allan datang dekat melihat si kenit itu sedang terbuai mimpi. “Apa yg sedang berlaku?,”kata Allan dan terduduk seketika di sebelah Yuki. “Itu kita kena tanya Kotaru sendiri,”jawab Yuki. Kotaru garu kepala seketika dan dia sendiri tidak mengetahui siapa gadis misteri. “Kau tak igt ke dengan siapa je perempuan kau pernah keluar sama,”jawab Hayato sambil mendodoikan Si Kenit yang masih lena. Hayato mahir dalam menjaga budak kerana dia sendiri ada adik yang masih tadika dan jarak usia dia dgn adiknya juga agak jauh. Kai yang baru selesai menyiap mengemas dapur turut serta dalam perbicaraan mereka. “Aku sendiri tak tahu siapa dan aku sendiri tak ingat,”kata Kotaru.

Allan terus membuka mulutnya kerana keletihannya. “Macam nie kita pun tak thu siapa budak nie dn mana asal usulnya, kita bawa ke pusat kebajikan dan biar mereka berurusan,”marah Allan sambil membawa diri utk rehat. “Tapi kalau kita pergi pun, dengan alasan apa kita nak bagi?,”jawab Kai. Allan terhenti langkahnya menaiki tangga. “Itu urusan Kotaru, dalam kad tu sendiri menyatakan itu untuk Kotaru,”jawab Allan. “baik lah ini urusan aku, so biarlah aku bawa dia ke pusat kebajikan,”kata Kotaru.

PUSAT KEBAJIKAN

“Maaf, seeloknya encik buat laporan polis dahulu baru encik datang kesini untuk kami buat urusan,”jawah Staff yang berkerja di situ.

BALAI POLIS

“Encik tak thu siapa budakk ini? Sedangkan kat kad ini dah tertera nama Encik,”tegas Pegawai Polis di situ. “Masalahnya saya sendiri tak thu siapa?,”kata Kotaru. Ini sebab dia malas nk berurusan benda yang tertera ada namanya. “Macam nie lah encik, kami nie boleh buat laporan sja tpi seeloknya encik jaga lah. Bukan kenapa, dia dah amanah encik untuk jaga budak ini,”jawab lagi Pegawai Polis. “saya tak kenal buat apa saya nak jaga,”jawab lagi Kotaru. Pegawai tersebut terus mengisikan laporan untuk Kotaru.

Kembali semula di Pusat Kebajikan.

“Encik boleh isi di sini, selebihnya kami akn uruskan,”jawab Pekerja tersebut. Ketika Kotaru sedang mengisi boring maklumat tersebut. Kedengaran suara bayi menangis di sisi Hayato. “ye2,”pujuk Hayato sambil mendodoikan si kenit tersebut. Kotaru dah buntu dia dah keliru dengan situasi tersebut. Kai memegang tangan Kotaru. “Kalau kau tak boleh nak isi, tak perlu lah,”jawab Kai. “Tak, aku akn isi juga,”jawab Kotaru. Bayi tersebut masih menangis sehingga dia di beri kepada pekerja tersbut. Kotaru cuba membawa dirinya namun kain lengannya di gengam dengan kuat oleh bayi tersebut. Kai dan Hayato menunggu Kotaru di luar. Pekerja tersebut cuba melepaskan gengaman tersebut tapi tangisan bayi tersebut makin kuat. Pekerja tersebut melihat Kotaru tidak mampu utk melawan. “ Biar saya dukung dia sehingga dia berada di tempatnya,”jawab Kotaru. Di saat bayi itu terletak di dalam dakapannya, tangisan bayi lelaki tersebut terhenti seketika. Pekerja tersebut begitu terkedu dan melihat Kotaru mendakap bayi tersebut dan meletaknya ke tilam bayi bersama-sama dengan bayi yang lain. “Maafkan saya, saya tak kenal siapa ibu awak? Dan siapa awak? Jadi saya tak boleh nak jaga awak kalau saya tidak mengetahui identity awak?,”jawab Kotaru. Pekerja yang berada di situ kagum melihat Kotaru. “Maaf encik, kalau encik nak jaga dia, encik boleh isi boring penjagaan ini dan daftarkan dia supaya dia di bawah jagaan Encik,”jawab Pekerja tersebut. “tak apa lah, saya tak nak meletakkan tanggungjawab saya. Budak inii ada masa depan bersama keluarga angkat yang lain,”balas Kotaru. Di saat itu, jarinya di gengam oleh tangan si kenit. “Lihat, dia sendiri tak nk melepaskan encik,”jawab Pekerja tersebut. “Macamnie lah encik, encik dah buat laporan polis. Encik dah daftar dia di sini. Encik boleh amk dia sebagai adik encik mahupun anak encik sendiri,”jawab pekerja tersebut. “Lagipun ketika saya mengemas barangnya, saya terjumpa salinan surat beranaknya, Cuma namanya tidak di daftarkan lagi di hsptl tersebut,”jawab lagi pekerja tersebut. Kotaru melihat si kenit ini begitu manis, semanis dengan Buah mandarin yang dia lihat di atas meja pekerja tersebut. Dia dukung si kenit tersebut dan mencium dahi kecil bayi tersebut. “Saya namakan dia Ryuu,”jawab Kotaru. “baiklah,encik jgn risau pasal prosesnya,kami boleh uruskan. Cuma encik bawa salinan surat ini dan bawa dia ke hsptl di mana dia di lahirkan utk mendftarkannya,”jawab lagi Pekerja tersebut.



Di luar Pintu kebajikan , Kai dan Hayato menanti. Yuki datang setelah menerima panggilan dari Kotaru. “Ehh, korg tk gerak lagi ke hospital ke,”jawab Yuki. “Kenapa?,”balas Kai dan Hayato. “Kotaru dia nak jaga Ryuu,”jawab Yuki. Yuki yang berkerja sebagai Doktor di Hospital tempat lahirnya Ryuu  bergegas membawa Kai dan Hayato ke sana. Kotaru ketika itu sedang membawa bagasi kecil milik bayi tersebut menuju ke hospital. 

 Nantikan sambungan seterusnya, di saat Kotaru nekad untuk menjaga Ryuu, BAB 3 : KESEGARAN SEPERTI MINT. Adakah allan akan setuju dengan  tindakan kotaru?

Comments

Popular Posts